Najprije pogledajmo u čemu je
razlika između dosadašnjeg rada na Vašem programu za obračun plaća i COP-a.
Razlika je u tri elementa:
- Veliki dio postojećih podataka (šifarnici - tabele) ne treba unositi ni ažurirati, o tome brine FINA,
- Program i podaci nisu na Vašem računalu, o njima brine i čuva ih FINA,
- Pristup programu je vezan za pristupnu lozinku i čitać kartice, a ne uz računalo.
Osnove osiguranja, vrste posla, općine i pripadajuće stope prireza, uplatni računi,
porezne stope, radna mjesta, mjesečni fond sati, osnovice, i druge grupe
podataka više nisu Vaša briga. Te podatke (nazivamo ih: šifarnici ili
tabele), kao i druge podatke koji su zajednički svim školama prirediti
će i ažurirati FINA.
Prilikom obračuna dovoljno je odabrati odgovarajuću
stavku iz izbornika - ponude. Ako Vam se ovo i ne čini puno na prvi pogled, sjetimo
se kako nastaju problemi ukoliko unosimo veličine koje su se u međuvremenu
promijenile, a mi to nismo pravovremeno ažurirali (na primjer: stope prireza
općina).
Do sada je računovodstveni radnik morao sam voditi brigu o programu i o podacima.
česta ažuriranja programa, preuzimanje
novih verzija i čuvanje kopija
podataka na rezervnim lokacijama. Sve je to odnosilo vrijeme i usporavalo
redovirti rad.
Koncept COP-a je da se s jednim programom istovremeno služi veliki broj korisnika
(škola i drugih ustanova),
svaki sa svojim podacima. Taj program, kao i datoteke s podacima svih korisnika
nalaze se na računalu FINE (to računalo nazivamo: server). Svaki korisnik
(škola)
dobija jednu ili više pristupnoh lozinki i u bilo kojem ternutku, s bilo kojeg računala može
se priključiti na server. Djelatniku lozinka omogućuje pristup programu
i
svojim podacima. Podaci korisnika
se sastoje od:
- Zajedničkih podataka koje ažurira FINA,
- Podataka o djelatnicima koji se preuzimaju iz Registra zaposlenih,
- Podataka o elementima i satima odrađenim u toku mjeseca,
- Ranijim obračunima i odgovarajućim pregledima.
Obzirom da se program i svi podaci vezani za obračun plaće nalaze na serveru,
računovodstveni radnik ne mora tim podacima pristupati samo s jednog, već s bilo kojeg
računala koje utipka lozinku za pristup serveru. Lozinka može biti
određena šifra ili će, obzirom da FINA zahtijeva veću razinu sigurnosti,
biti ugrađena u memori-stik. Kad memori-stik s ugrađenom lozinkom (nazivamo je
certifikat), priključimo na računalo u koje je prethodno ugrađen
odgovarajući softver i nakon što utipkate Vaš PIN, omogućen
Vam je pristup serveru.
Posao na COP-u će se odvijati kroz nekoliko faza:
- Unos i ažuriranje podataka u Registru zaposlenih (ustrojen 5. V 2011.),
- Podnošenje zahtjeva za pristup COP-u,
- Dobijanje memori-stika s certefikatom, povezivanje na
vlastito računalo i pripremne radnje za spajanje
računala sa serverom.
- Unos djelatnikovih podataka o radu (elementi s brojem sati).
- Pokretanje obračuna, pregled obračuna, kontrola i ispravci,
- Ispis potrebne dokumentacije.
Šta je zapravo izmijenjeno?
Manje je unosa, o ažuriranju šifarnika
brine FINA, otpada nadogradnja novih verzija programa jer i to vrši FINA, otpada
prenos i čuvanje podataka, oni su na računalu FINE, podatke možete unositi i
obračunavati plaću s bilo kojeg računala.
Zapravo je lakše nego prije, jedino što se ne mijenja je kako osigurati
ispravan obračun? I to je osigurano, jer je dovoljno, u slučaju bilo koje
nedoumice ili nelogičnosti, kao i do sada
spojiti se s računalom AP-Splita, te dobiti pomoć i podršku.
Stoga se, bar što se COP-a tiče nije potrebno brinuti. Uskoro će Vam biti
dostupne upute za rad s COP-om, a AP-Split Vam je stalno na raspolaganju.
Što se odgovornosti tiče, moguće su različite situacije. Sve ovisi o
načinu kako ispunimo
pristupnicu. Moguć je odvojen unos podataka i obračun za matičnu i za područnu
školu (ili područne škole). U svakoj od navedene dvije situacije moguće je:
- Da računovođa može unositi obustave, evidenciju radnog vremena a da mu
je osnovna uloga obračunavanje
plaće.
- Da uz gornja prava računovođe, i evidentičar smije unositi evidenciju radnog vremena
i obustave.
- Da uz gornja prava računovođe, evidentičar smije unositi samo obustave.
Evidentičar može u velikim ustanovama s puno zaposlenih biti poseban djelatnik,
a u manjim ustanovama poslove evidentičara (ako želimo) može obavljati
tajništvo.
Trenutnu zabrinutost računovođa uzrokuje nepovjerenje u ažurnost
podataka koje je tajništvo upisalo u Registar
zaposlenih. Do sada je, za sve podatke o kojima ovisi plaća, bio odgovoran
računovođa. Sada su, osim podataka o odrađenim satima po elementima, svi podaci
van računovodstva. Problematična može biti jedino ažurnost Registra
zaposlenih. Za biti miran i siguran da su svi podaci u Registru ažurni,
najlakši put je obratiti se koordinatoru COP-a u školi (Imenovan, skupa s
članovima COP-tima, odlukom temeljenom po
okružnici Ministarstva uprave RH:
KLASA: 120-01/12-01/0043, URBROJ: 515-06-01-01/1-38, od 27. veljače 20133).
Tu se u razgovoru s kolegama može
dobiti informacija o ažurnosti podataka škole u Registru.
Razvoj COP programa će ići
će korak po korak. U ovom, prvom koraku, COP
osigurava obračun OD-a, dok će obračun Drugog dohotka biti uključen u sljedećoj
fazi. Obzirom da COP obuhvaća plaće isplaćene preko
Riznice, ne očekuje se da će u COP biti uključene plaće i naknade koje se
isplaćuju iz vlastitih sredstava. Mislimo da će se za to i dalje koristiti
postojeći program obraćuna plaće.
KORACI ZA PRIJELAZ NA COP
Prvi korak je imati sređen i ažuran Registar zaposlenih.
Iz kontakata s našim korisnicima stječe se dojam da tajnice, radi operativnih
dnevnih poslova, ažurnost Registra zaposlenih stavljaju u drugi plan.
Mišljenja smo, da kada počne obračun plaća u COP-u to
više neće biti moguće.
Obračun plaća se naslanja na podatke iz Registra zaposlenih, a ne kao što je do
sada bio slučaj, da računovođa unosi u računovodstveni program iste one
podatke koje je tajnica upisala u Registar zaposlenih. Ravnatelji bi trebali naglasiti ovu povezanost. U protivnom ćemo, kao posljedicu
neažurnog Registra zaposlenih, dobiti neispravan obračun O.D.-a, za što
će se po inerciji, odgovrnost prebacivati na
računovodstvo. .
Drugi korak je osiguranje infrastrukture: računalo s tvrdim
diskom od 200 Gigabajta ili više, monitor razlučivosti 1024 x 768 ili
kvalitetnije, te pristup Internetu (što sigurno već imate) i podnošenje zahtjeva za pristup COP-u.
Zahtjev se podnosi ispunjavanjem PRISTUPNICE kojom se od FINE dobija pristup COP-u
pomoću memori-stika sa ugrađenim certifikatom i uz upis dobijenog PIN-a..
Pristupnicu se može preuzeti
klikom na link: Pristupnica za COP.
Tamo se povežite na PDF datoteku: Pristupnica za COP. Odštampajte, pečatite
je, potpišite i
dostavite FINI.

Pristupnicu za određenog djelatnika možemo ispuniti na tri načina:
Rekli smo da odgovarajućim ispunjenjem pristupnice određujemo prava rada s
podacima za čitavu ustanovu ili samo za određenu organizacionu jedinicu (područna
škola). Posebnu Pristupnicu ispunjavamo za svakog djelatnika kojemu želimo dati
bilo koje pravo pristupa podacima. Odgovarajućim ispunjenjem Pristupnice odabiremo jednu
od tri moguće razine prava pristupa. To su:
- COP - obračun plaća,
- COP - evidencija radnog vremena i evidencija obustava,
- COP - samo evidencija radnog vremena.
Prije nego pogledamo prava koja dobijamo izborom određene vrste certifikata,
naglasimo da podatke koje zovemo: šifarnici ili tabele. više ne održava škola
već FINA. Na primjer: šifre i nzive Radnih mjesta, Školske spreme, Porezne stope
i prelomne iznose, Šifre i nazive općina sa pripadajućim stopama prireza, Vrste
i nazive doprinosa sa stopama, Šifre i nazivi olakšica sa parametrima, Banke,
Osnove osiguranja, Bruto i neto elementi... sve te zajedničke šifarnike održava
FINA.
Obzirom da se obračun sastoji iz podataka unesenih kroz Registar zaposlenih i
kroz COP u nastavku su tabele za oba programa. Na istima su prava ovisna o
Obzirom da se obračun sastoji iz podataka unesenih kroz Registar zaposlenih i
kroz COP u nastavku su tabele za oba programa. Na istima su prava ovisna o
izboru certifikata.

Vidimo da je omogućeno, da uz certifikat za obračun plaće (računovođa) još neko
(evidentičar) može dobiti pravo (certifikat) unosa podataka dnevene evidencije
radnog vremena te obustava. poznavajući količinu posla u školama na ovom dijelu
unosa , verziranost računovođa i njihovo duboko poznavanje problematike, ne
vidimo razlog za za uvađanje Evidentičara. Razmišljamo da za ovo postoje samo
dva razloga; ili je taj dio programa FINA kopirala iz već razrađenog COP-a za
puno veće ustanove (bolnice), ili je namijenjeno smanjenju posla računovođe,
odnosno budućoj pripremi outsourcinga.
Detaljniji prikaz radnji ovisnih o certifikatu, kako za Registar zaposlenih,
tako i za COP je prikazan na donje dvije tabele.


Treći korak je dobijanje memori-stika s certefikatom, povezivanje na
vlastito računalo i pripremne radnje za spajanje
računala sa serverom. Uputa za instalaciju se nalaze na web-stranici FINE
naznačenoj na priloženom dokumentu dobijenom uz PIN. Nakon instalacije softvera (ActiveIdentity
-
ActiveClient) na Vaše računalo, Vašim podacima u COP-u može pristupiti
samo računalo na kome se nalazi:
- Instaliran program za pristup serveru (server je računalo na kojem se nalaze Vaši podaci),
- Umetnut memori-stik s ugrađenim certifikatom za pristup COP-u.
Inicijalni PIN koji Vam je dostavljen na
popratnom dokumentu je preporučljivo izmijeniti na način da ga jedino Vi znate i
da Vam je lako pamtljiv (nije zapisan na zadnjem listu stolnog kalendara, na
unutrašnjoj stijenci ladice radnog stola ili na papiriću ispod
plastične platforme za olovke u gornjoj tankoj ladici, niti je naljepljen
na unutarnjoj stijenci vratnice od kase, koja je ionako uvijek otvorena).
Potreban je
poseban certifikat za pristup Registru zaposlenih, a poseban za pristup
COP-u. Još je zgodno sve certifikate (E-FINA, E-porezna, COP, Registar
zaposlenih i sl.), ako o istima brine jedna osoba, imati ugrađene na jedan memori stik.
Ukoliko se COP-u (ili
Registru zaposlenika) želi prići s više računala, potrebno
je na svako računalo instalirati softver za pristup. Kada na neko računalo priključimo medij
s certifikatom, možemo se spojiti na COP. Ovde se ne damo zbuniti: za pristup je
potreban odgovarajući softver na računalu i certifikat ugrađen na stik ili
memorijsku karticu. Namjerno kažemo: ugrađen, jer se certifikat ne može
pregledati, kopirati ili mijenjati kao sadržaji "normalnih" datoteka. Certifikat
je "zaključan" na medij na kome je dobiven, i na drugi medij se prebacuje
posebnim procesom koji istovremeno briše certifikat sa izvornog medija. Ako
se na pristupnici zatraži više certifikata, oni se dobijaju na jednom
memori-stiku, pa gornje prebacivanje certifikata postaje suvišno. Budete
li imali problema s pristupom COP-u ili nekom drugom E-servisu FINE, ili
Vašoj banci nazovite nas, to obično riješimo dok kažeš: "keks".
Četvrti korak je unos elemenata s pripadajućim satima ostvarenim
u tekućem mjesecu za svakog djelatnika.
Peti korak je pregled obračuna, ispravak ili dodavanje
manjkavih podataka, te korekcija obračuna.
Šesti korak je ispis potrebne dokumentacije.
Kao zaključak možemo reći da uz prilagođenu obuku koju će
osigurati A P - Split,
te uz stalnu podršku koju, osim za instalirani program OD-a proširujemo i na COP,
škola ne treba
očekivati većih problema. Problemi će se vjerovatno pojaviti u
tri segmenta, na
koja ne možemo utjecati:
- Dok se čitava telekomunikacijska struktura ne stabilizira, u početku se mogu očekivati
zagušenja mreže i usporavanje normalnog rada. Za ovaj stav nemamo
nikakvu podlogu, možda opečeni svjedodžbama pušemo i na hladno. Međutim svjedožbe
nisu projekt FINE i nije u redu iz njega donositi zaključak da će se ista
situacija ponoviti i kod FINE.
- Ispravan i pravovremen obračun plaća više ne ovisi samo o
računovodstvu, već i o ažurnosti i kvaliteti Registra zaposlenih.
Podatke u Registru zaposlenih unosi tajništvo, a taj unos je osnova za
obračun plaće.
- U Registar su 30.10.2013. dodani podaci o obustavama. Iste je
tajništvo do sada unosilo samo u arhivu, i pitanje je koliko su
podaci koje posjeduje tajništvo ažurni (na primjer, višegodišnji krediti,
nastali prije uvađanja digitalne arhive).
U dosadašnjem načinu rada podatke je u program za obačun OD-a upisivalo
računovodstvo. Računovodstvo je moglo mijenjati, dodavati ili ispravljati
podatke u programu, neovisno o izvorniku (tajništvo). Tako smo došli u
situaciju da postoje dvije paralelne evidencije istih podataka škole: ona u
računovodstvu na osnovu kojih se obračunavala plaća i
podaci (izvornik) u tajništvu.
Jedan dio podataka koje u Registru zaposlenika održava tajništvo nije bio potreban računovodstvu, a dio
podataka koji su bili potrebni računovodstvu, tajništvo nije moglo ažurirati,
jer su djelatnici, dostavljajući izmjene preskakale tajništvo i
dostavljali ih direktno računovodstvu (krediti i obustave).
Kad razmatramo gdje najprije
očekujemo probleme, isti su van FINE i programa COP. Nalaze se u (možda)
nedovoljnoj pripremljenosti djelatnika škole da je
prijelaz na COP ozbiljna tehnološka inovacija, koja će se sigurno odraziti na
organizaciji rada i obimu posla učesnika.
Nepripremljenost djelatnika škola za organizacione promjene koje donosi COP je
najvažniji faktor koji može uzrokovati zakašnjenje obračuna plaće. Odbojnost koja je
stvorena u školama je neovisna o FINI, telekomunikacijskoj
propusnosti ili kvaliteti samog programa. Projekt COP ovisi o sposobnosti
ravnatelja, tajništva i računovodstva da pravovremeno utvrde neusklađenost
Registra
zaposlenika i postojećih računovodstvenih podataka, te nađu načina da se isto na
vrijeme uskladi. Usklađenje i ažurnost ovih podataka je osnovni preduvjet za ispravan obračun
OD-a putem COP-a.
Zabrinjava snažan negativan naboj koji je prema projektu stvoren i kod
računovođa i kod tajnica, a nema trenutnih aktivnosti kojima bi se isto smanjilo.
Tajnice obvezu ažurnog održavanja Registra zaposlenika,
a time i povećanje svog
dijela odgovornosti za obračun plaća, doživljavaju kao povećanje posla. Sigurno
da toga ima, na primjer Registar zaposlenika je proširen s podacima o
obustavama (krediti i obustave) što se mora ažurirati i pratiti. Do sada je to
bio samo jednom uneseni i zaboravljeni arhivski podatak. Registar
zaposlenika, od objekta evidencije postaje subjekt obračuna plaća. Ili
krajnje jasno rečeno:
nepotpun ili neispravan Registar = nema plaće, a
neažuran Registar = pogrešna plaća. Stoga mu je
sada potrebno posvetiti više pažnje i držati ga ažurnim, što do sada nije bio
slučaj.
Do sada je za ažurnost računovodstvenih podataka brinulo i odgovaralo računovodstvo ponovnim
upisom svih postojećih podataka u program obračuna plaća. Pri tome su se svi podaci
ažurirali, neovisno o njihovom stanju u Registru zaposlenika. Jasno je da
osiguranje ažurnosti podataka zahtijeva više vremena. Za pretpostaviti je da
niko ne voli povećanje posla, međutim bilo bi opasno ako se pođe od
pretpostavke da će se opstrukcijom odgoditi Registar. Ministar Linić je već
pokazao da to neće dozvoliti. U istoj situaciji se prije par mjeseci našla
Porezna uprava, pa i bolnice i nije bilo izuzetka. Radilo se na vrat - na nos, i
po noći, plaća je kasnila, ali je isplaćena preko COP-a.
Druga zapreka je na strani računovodstva.
Eliminiranje potrebe unosa većeg dijela podaka za obračun plaća nije dobrodošlo smanjenje obima posla već se, povezujući ga s
krajnje nezgrapno najavljenim "outsourcingom", doživljava kao kopanje vlastite
jame. Shvaćeno je na način: "Tajnica će unositi podatke, COP će
ih obračunavati, a mene će gurnuti u privatnika".
Potrebno je s
malo više obzira i znatno više takta naglasiti da
COP neće
obračunavati plaću. Kao što ni postojeći program ne bi mogao sam, bez
vođenja od strane računovođe dati obračun plaće, isto neće moći ni COP. Međutim,
ovo treba dodatno naglasiti, i time spriječiti priličnu uznemirenost među
računovodstvenim radnicima.
Kao da se namjerno zaboravlja njihova i dalja obveza obračuna plaće iz vlastitih
sredstava.
Ova dva elementa, spojena skupa,
iz političkih razloga ne mogu ugroziti sustav koji je u nastajanju,
ali mogu škoditi ravnatelju i administrativnim djelatnicima. Mišljenja smo
da je osnovna odgovornost na ravnatelju škole, i da bi on morao biti detaljno
uključen u operativno stanje Registra i COP-a. Bolje prije,
nego na vrat - na nos, kad dođe do neisplate plaća.
Pojavio se
još jedan element čiju neprihvatljivost treba objasniti. Tajništvo bi htjelo podijeliti odgovornost za ažurnost
Registra, a računovodstvo bi htjelo imati "svoj dio" u procesu, kako bi se
osiguralo od "outsourcinga". Tako je stvoren zajednički stav da bi
oba djelatnika trebala imati certifikat za pristup Registru zaposlenika, i
svako ažurirati svoj dio. Treba pojasniti da
Registar zaposlenika nije postavljen na način da je pravo unosa, izmjene i
održavanja pojedinih grupa podataka vezano uz određeni certifikat. To znači da
više certifikata škole, ovlaštenih za pristup Registru zaposlenih, mogu pristupati svim podacima u Registru. Drugim riječima,
ne možete spriječiti ravnatelja da mijenja i briše podatke o
radnom mjestu, tajnicu
da mijenja podatke o olakšicama ili računovođu da mijenja adrese, godine rođenja
i sl. Stoga je jedino logično rješenje da je
samo jedna
osoba odgovorna za kvalitetu i ažurnost svih podataka Registra, iz čega
slijedi da samo jedna osoba treba imati certifikat za unos i promjenu podataka Registra
(tajnica), a samo jedna za COP (računovođa). Radi kontrole, ravnatelj bi trebao
imati pravo uvida u sve djelove sustava, ali bez prava unosa izmjene podataka
(editiranje). Nažalost, ovo nije podržano dokumentom po kome se dobija pristup
COP-u (pristupnica).
Imamo li preporuku? Iz razgovora s našim korisnicima došli smo do zaključka da
bi prihvatljiv pristup bio:
- Računovodstvo iz postojećeg programa OD-a izlistava podatke o kreditima i obustavama, i na osnovu istih
tajništvo provjerava ažurnost novounesenih podataka u Registru,
- Tajništvo izlistava Registar, a računovodstvo s istim uspoređuje
matične podatke u
postojećem programu OD-a,
- Međusobno se usklađuju podaci i kao rezultat imamo da su u Registru i
postojećem programu OD-a upisani isti podaci,
- Obračun plaće se vrši s postojećim programom OD-a (LABIS), te se
isti obračun
ne mijenjajući podatke u Registru, vrši i u COP-u.
- Analiziraju se razlike i ako postoje, utvrđuje njihov uzrok. Ako je uzrok
razlika u metodologiji, o istome se obaviještava AP-Split, koji će
intervenirati u FINI. Ako je pak
razlika nastala radi razlika u podacima, zajednički se utvrđuje treba li ispraviti podatke i s istima
ažurirati Registar, ili se do sada u postojećem programu radilo s neispravnim podacima.
- Nakon ispravaka unesenih u Registar ili u postojeći program, nanovo se obračunava plaća, i na isti način
ispravljaju razlike dok se ne dobiju isti rezultati obračuna, po postojećem
programu i po COP-u. Kod ove kontrole treba voditi računa jesu li razlike
rezultat neusklađenih podataka ili razlika u različitim načinima rada obaju
programa. Ne treba mimoići ni kontrolu izvještaja i dokumenata.
Gornje radnje bi se znatno smirenije provele kad bi
se ova usporedba mogla izvesti u pripremnom periodu, nakon što COP bude spreman, bar jedan mjesec prije nego se "uživo" krene s COP-om.
Od FINE smo dobili uvjerenje da će COP biti operativan u terminima koji će
nam omogućiti paralelni rad bar za jedan mjesec. Današnje stanje pokazuje
da će isto biti ostvareno.
Ukoliko ima nejasnoća, primjedbi ili uočite pogreške u ovim razmišljanjima,
molimo nazovite 021/319-816, kako bi isto pojasnili, skupa razmotrili ili
ispravili.
Hvala.